2015-11-02
Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu
Wydział Komunikacji i Transportu
Zadania, kompetencje:
Do zadań Wydziału z zakresu rejestracji pojazdów należy:
- dokonywanie stałej i czasowej rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych, tablic rejestracyjnych, nalepek kontrolnych i legalizacyjnych oraz kart pojazdu,
- wpisywanie zastrzeżeń i dokonywanie wpisów oraz skreśleń zastawów rejestrowych w dowodach rejestracyjnych pojazdów,
- wydawanie wtórników dowodów rejestracyjnych, tablic rejestracyjnych, pozwoleń tymczasowych, nalepek kontrolnych, nalepek legalizacyjnych oraz kart pojazdu,
- wydawanie decyzji o nadaniu i umieszczeniu numerów na nadwoziach (podwoziach), ramach oraz wykonaniu zastępczych tabliczek znamionowych,
- przyjmowanie od właściciela pojazdu zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdu, zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym oraz dokonywanie odpowiednich wpisów o tych zdarzeniach w karcie pojazdu i w komputerowej bazie danych,
- podejmowanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu,
- czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu,
- zakładanie i prowadzenie indywidualnych akt (teczek) pojazdów,
- zwracanie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych (pozwoleń czasowych),
- podejmowanie decyzji o skierowaniu pojazdu na dodatkowe badania techniczne.
Do zadań Wydziału z zakresu uprawnień do kierowania pojazdami należy:
- wydawanie krajowych i międzynarodowych praw jazdy oraz pozwoleń do kierowania tramwajem,
- wymiana praw jazdy,
- wydawanie wtórników praw jazdy,
- wydawanie decyzji o cofnięciu lub przywróceniu cofniętych uprawnień do kierowania pojazdem silnikowym i tramwajem,
- prowadzenie spraw z zakresu zatrzymywania praw jazdy,
- kierowanie (na wniosek Komendanta Wojewódzkiego Policji) na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji i badania psychologiczne kierowców, którzy przekroczyli dopuszczalną liczbę punktów karnych,
- kierowanie na badania lekarskie i psychologiczne osób kierujących pojazdem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu oraz w przypadkach uzasadnionych zastrzeżeń co do stanu zdrowia,
- prowadzenie postępowań w sprawach zatrzymania prawa jazdy osobom uchylającym się od obowiązku alimentacyjnego,
- prowadzenie akt ewidencyjnych osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami i osób bez uprawnień,
- dokonywanie wpisów w prawach jazdy potwierdzających odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego kierowców wykonujących przewozy drogowe,
- wydawanie i wymiana zezwoleń do kierowania pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne.
Do zadań Wydziału z zakresu transportu i drogownictwa należy:
- przygotowywanie i wydawanie licencji, zezwoleń i zaświadczeń na wykonywanie krajowego przewozu osób lub rzeczy,
- przenoszenie uprawnień wynikających z licencji i zezwoleń,
- dokonywanie kontroli działalności gospodarczej posiadacza licencji, zezwolenia lub zaświadczenia,
- uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów na linii komunikacyjnej obejmującej sąsiednie powiaty,
- wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,
- prowadzenie spraw związanych z zaliczeniem drogi do kategorii dróg powiatowych w porozumieniu z marszałkiem województwa,
- ustalanie przebiegu dróg powiatowych,
- wydawanie opinii co do przebiegu drogi gminnej,
- wydawanie zezwoleń na imprezy na drogach powiatowych,
- zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
- współpraca z Powiatowym Zarządem Dróg w zakresie organizacji ruchu drogowego na drogach powiatowych,
- zatwierdzanie projektów organizacji ruchu lub zmian tej organizacji,
- prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian,
- nadzór w zakresie prawidłowego zastosowania, wykonywania, funkcjonowania i utrzymywania wszelkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu lub jej zmian, dokonywanie ich okresowych kontroli,
- wydawanie opinii i decyzji dotyczących organizacji ruchu drogowego w oparciu o ustalenia odpowiednich komisji,
- obsługa administracyjno-techniczna Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców na terenie powiatu,
- prowadzenie ewidencji instruktorów,
- sprawowanie nadzoru nad szkoleniem osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów,
- wydawanie i cofanie diagnoście uprawnień do wykonania badań technicznych pojazdów,
- opiniowanie wniosków i projektów dotyczących likwidacji linii kolejowych na których zawieszono przewozy,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad ośrodkami szkolenia kierowców,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad stacjami kontroli pojazdów,
- prowadzenie spraw związanych z usuwaniem pojazdów z drogi,
- realizowanie zadań związanych z organizowaniem publicznego transportu zbiorowego,
- wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych.